
Körülmények, amelyekben jó mesét nézni
Rengeteg lehetősége van manapság egy gyereknek, hogy meséket nézhessen. Azonban nagyon nem mindegy, hogy a szülő milyen körülményeket teremt. Itt leginkább arra gondolok, hogy ne arra használja, hogy lekösse a gyermekét, így az csendben van, nem tesz semmi kárt, de nem is kérdez – egyszóval nem zavar.
Erre sajnos megvan a lehetőség: a szülő bekapcsolja a TV-t, ahol több órán keresztül mennek a különféle mesék, válogatatlanul. Gyerek csak bámulja készüléket, egyfajta módosul tudatállapotban, és 5 perc múlva nem emlékszik semmire, mert jön a következő történet.
Sokkal érdekesebb minden kisgyereknek, ha a szülő mellé ül. Közös élménnyé válik a mesenézés. Együtt néznek meg egy mesét, aminek története van, amiről esetleg később tudnak beszélni.
A szülő mindig válogasson. Ő legyen az, aki kiválasztja a gyermekének szánt mesefilmet. Nézze meg előtte, és ha valóban jónak találja, csak akkor mutassa meg a gyermekének. Vegye figyelembe, ha van a filmen korhatár. Nem véletlen, hogy csak bizonyos életkor fölött ajánlják a filmet, hiszen a kisebbek nem értenék, nem élveznék.
Jó és Rossz
A mesealakok ritkán ambivalensek, nem egyszerre jók és rosszak, mint minden élő ember. A mesékben ugyan az a szélsőségesség uralkodik, mint a gyermeki gondolkodásban. Mindenki jó vagy rossz, nincs átmenet.
Sok felnőtt ezt nem szereti. Ilyenkor a rossz bántja a jót, és a gyermekét félti ezektől az úgynevezett ”agresszióktól”.
Azonban tudni kell, hogy a gyermekek nem a jó és a rossz között választ, hanem inkább annak alapján, hogy ki kelt benne rokonszenvet, vagy ellenszenvet. Minél egyszerűbb és érthetőbb a jó hős, annál könnyebb azonosulni vele, és annál könnyebb elutasítani a rosszat. A gyermek tehát nem a jósága miatt azonosul a hőssel, hanem azért, mert a hős helyzete és szerepe erősen vonzza. ”Kire akarok hasonlítani?” ez a fő kérdés.
Ha ez a főszereplő - akivel jó azonosulni, mert vonzó – történetesen jó, elhatározza, hogy ő is jó akar lenni. Az igazán jó meséknek mindig van egy olyan története, ahol a gyermek – azonosulva a szereplőkkel – fejlődhet, gazdagodhat.

Izgalmak
Sokszor a sok igazlomra azért van szükség, hogy a kicsik átéljék, vannak nehézségek, de azokat le lehet küzdeni, és a végén győzedelmeskedik a jó. Reményt nyújtanak tehát, még akkor is, ha valaki kicsi és gyenge még.